Tällaisen kysymyksen esittivät minulle tänään kaksi yliopistosta pian valmistuvaa nuorta naista, jotka tekivät yrittäjähaastattelua opintoihinsa kuuluvaa tehtävää varten. Lyhyessä ajassa vastauksen antaminen oli haastavaa, sopersin jotain työntekijöiden motivaatioiden ymmärtämisestä ja kannustamisesta, mutta ajatus jäi vaivaamaan, ja hyvää johtajuutta tuli tarve pohtia kolmen ydinkohdan ja tämän blogin verran. Tässä siis ajatuksia siitä, mitä minä arvostan johtajassa.

1. Hyvä johtaja on ihminen

Hän ei piiloudu esimiehen roolin taakse. 

Hän kohtaa. Asettuu samalle rimalle, on oma itsensä, ei vedä roolia. Sen vuoksi hänelle on helppo puhua. Viime kädessä kuitenkin voi luottaa, että hän tekee viisaita päätöksiä kuunneltuaan työntekijöitään. Siksi hyvän johtajan alaisuudessa on turvallista työskennellä.

2. Hyvä johtaja ottaa huomioon motivaatioidemme erilaisuuden

(Tässä kohtaa olisi helppo kuitata asia sillä, että hyvä johtaja teettää jokaisella alaisellaan Reissin motivaatioprofiilin ja hyödyntää niitä johtamisessaan. Mutta koska kaikilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta, niin hyvä johtaja voisi lähteä liikkeelle kirjasta Opas yksilölliseen motivointiin (Mayor&Risku, Talentum 2015) ja pohtia, mitkä motiivit kullakin työntekijällä mahtavat olla korkeiden intensiteettien motiiveja.)

Hyvä johtaja ei oleta, että kaikki toimivat samalla tapaa ja että kaikki syttyvät samoista jutuista. Hän ei myöskään johda pelkästään omista motivaatioistaan käsin vaan ymmärtää, että mikä toimii omassa työskentelyssä, saattaa tuntua kiusalliselta ja vieraalta toiselle. Hyvä johtaja tekee työtä tutustuakseen työntekijöidensä toimintatapoihin ja motivaattoreihin, ja kannustaa näistä perustarpeista kumpuaviin toimintatapihin. Hän huomioi sen, jos jollekulle on luontaista pakertaa yksin, mutta sallii tiimityöskentelyn niille, jotka ovat riippuvaisempia yhteistyöstä. Hän ymmärtää, että toiselle tavoitteisiin pääsemisessä huomionarvoisinta ovat keinot ja periaatteet, joilla tavoitteet saavutetaan, mutta on niitäkin, joille itse tavoitteen saavuttaminen on se kaikista tärkein juttu. Hyvä johtaja näkee, että joillekin työntekijöistä sopii spontaani tilanteisiin heittäytyminen, toiset taas tarvitsevat selvät raamit ja ennalta varustautumisen tulevia tilanteita varten. Hyvä johtaja sallii haasteita ja kilpailutilanteita sille, joka niitä janoaa ja joka niissä syttyy liekkehin, mutta antaa tehtäviä niillekin, jotka haluavat toimia tausta-alalla ilman esillä olemista. Hän ymmärtää, että toisille järjestyksen tarve on merkittävin tyydytystä tuova seikka, kun esim. pidetään kokouksia ja huomioi myös sen, että muutostilanteissa toisilla on vahva tarve kokeilla asiat käytännössä, jotta ne menevät perille. Niille, joilla on vahva uteliaisuuden tarve, hyvä johtaja antaa tehtäviä, joissa tämä tarve tyydyttyy ja niille, joilla on vahva hyväksynnän tarve,  hyvä johtaja muistaa eritoten antaa positiivista ja kannustavaa palautetta hyvin tehdystä työstä.

Esimerkkien litania on loputon. Mutta johtaja itse on tässä asiassa saavana osapuolena. Työntekijöiden toiminnan ymmärtäminen motiivien kautta tuo uudenlaista hyväksyntää sekä johtajan ja johdettavien että työntekijöiden väleihin. Ja se on se merkittävä seikka, joka lopulta kantaa hedelmää.

3. Hyvä johtaja näkee ihmisen

Johtajana sinun tulisi aina aloittaa sieltä, missä ihminen on, ennen kuin yrität johtaa häntä sinne, minne toivot hänen menevän. — Jim Rohn

Mikä onkaan työntekijästä parempi tunne kuin se, että esimieheni huomaa minut? Hän tietää, miten ponnistelen yrityksen eteen, ymmärtää panostukseni merkityksen ja antaa siitä myös palautetta. Hän on kiinnostunut minusta ja ajatuksistani sekä kehittymispotentiaalistani. Siksi hänellä on myös aikaa minulle. 

Jorma Ollilan sanoin: Jokainen johdettava on hiomaton timantti. Johtajan tehtävä on rohkaista ja auttaa jokaista näkemään oma kyvykkyytensä ja mahdollisuusavaruutensa. Antamalla alaisillensa aikaa, kuuntelua, keskittymistä, kannustusta ja rohkaisua, hyvä johtaja inspiroi ja sytyttelee inspiraation liekkejä alaisissaan.  Työntekijöiden inspiraation sytyttelyn ja ylläpitämisen pitäisi kuulua johtajan ykkösprioriteetteihin ja sille pitäisi varata kalenterista reilusti aikaa.

Ihmisten sisäisen kasvun tukeminen on johtajuuden korkein kutsumus (Harvey S. Firestone). Haastava kutsumus, mutta ei mahdoton toteuttaa, sen osoittavat viimeaikaiset kilpailutkin, joissa yritysjohtajia on palkittu hyvästä johtamisesta. Tänä päivänä menestyvän yrityksen salainen ase on kuitenkin johtaminen, joka tapahtuu ihmiseltä ihmiselle.